Tin Dožić (HR) GoldRush

Multimedijalna instalacija, 2018.

Rad GoldRush polazi od pitanja odnosa geologije planete Zemlje i elektronskih uređaja. Ovim radom želim se orijentirati na materijalnost digitalnih medija, točnije osobnih računala. U dobu antropocena i post-industrijskom društvu javlja se obilje odbačenih i (planirano) zastarjelih osobnih računala, koja nakon perioda korisnosti završavaju u reciklažnim dvorištima i odlagalištima otpada. Ona često bivaju transportirana u siromašnije zemlje i ondje predstavljaju ekološki problem. Također, zemljini resursi se eksploatiraju u svrhu izrade dijelova potrošačke elektronike (consumer electronics). Pitam se koliko su digitalni mediji meki, a koliko se temelje na tvrdim, opipljivim resursima proizašlim iz zemlje, pribavljenim rudarstvom.

GoldRush je rad orijentiran na prisustvo zlata u dijelovima osobnih računala (procesori, radne memorije, grafičke kartice, modemi i konektori). Zlato je prirodni metal, statusni simbol i objekt materijalističke požude. Ovaj rad sugerira alkemijsko djelovanje, ekstrakciju tog vrijednog metala iz otpada elektronike koja je nekoć također bila statusni simbol. Dijelovi računala otapaju se pomoću dušične kiseline ili kombinacije klorovodične kiseline i vodikovog peroksida, a zlato se pročišćava pomoću tekućine aqua regia (zlatotopke), otapala metala koji su koristili alkemičari još u 8. stoljeću. To je smjesa od jednog volumenskog dijela koncentrirane dušične kiseline (HNO3) i tri volumenska dijela koncentrirane kloridne kiseline (HCl). Čitav proces je sonificiran; sirov zvuk korišten u kompoziciji nastaje tretiranjem kontaktnih mikrofona (piezo) i uradi-sam (DIY) mikrofona kiselinama, te snimanjem zvuka kemijskih reakcija pri procesu tretiranja elektronike i otapanja zlata. Promjene temperature otopina pri kemijskim reakcijama zabilježene su temperaturnim senzorima i služe kao ulazna informacija za modulaciju zvučne kompozicije koja ispunjuje ovaj distopijski laboratorij. Tvari se mijenjaju, iz otpada izlazi zlato, a iz tog procesa zvuk.

Koprodukcija: KONTEJNER
Kemijska izvedba: Darko Vušak, mag.chem; Vedran Vulić, prof.
Sound design suradnik: Miodrag Gladović
Grafički dizajn: Andro Giunio
Pomogli: Marijan Sutlović, Hrvoje Spudić, Sara Salamon, Branimir Štivić, M28
Donatori: Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Akademija likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, Čistoća Velika Gorica, Teuta Gatolin, Talal Abedrabbo, Karla Patalen, Ana-Marija Petričević, Dražen Klokočki, Ante Medić, Ivan Rogoz, Petar Pečur, Nina Kunek, IN2 d.o.o., Knjižnice grada Zagreba
Hvala Prirodoslovnoj školi Vladimira Preloga na ustupljenom prostoru.

Produkcija rada financirana je od strane Ministarstva kulture RH.

Tin Dožić (HR)

Tin Dožić završio je studij psihologije (2016.) na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu te Odsjek za animirani film i nove medije (2016.) na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. U svojoj praksi polazi od medija zvuka, a bavi se terenskim snimanjem, radiom, eksperimentalnom glazbom i instalacijama. Svoj rad temelji na istraživanju medija putem prakse izrade vlastitih elektroničkih instrumenata, aproprijacije zastarjelih tehnologija i reciklaže. Teme interesa su DIY kultura, antropocen i geologija, susret znanosti i umjetnosti te spavanje i snovi. Izlagao je i nastupao na raznim platformama u Hrvatskoj i inozemstvu, samostalno i u kolaborativnim projektima (Summer Sessions @V2_Lab Rotterdam, CREART @LAVA Valladolid, Galerija Prozori, ZK/U Berlin, Izlog suvremenog zvuka, MIMO, Sine Linea, Sound art inkubator – Zagreb, Device_art @Prag). Dožićev rad Elektromagnetizmi – 14 jednostavnih interakcija s elektroničkim uređajima odabran je kao hrvatski predstavnik na Palma Ars Acoustica Award 2018. u organizaciji European Broadcasting Union, a rad Pjesme za antropocen osvojio je nagradu Zlatna lubenica u sklopu Media Mediterranea festivala u Puli 2018. godine.

kontakt: tindozic@gmail.com