Treatise kao solo
Slovenski udaraljkaš Jaka Berger (1980.) od 2009. godine bavi se kultnom grafičkom partiturom pokojnog eksperimentalnog skladatelja Corneliusa Cardewa (1936.-1981.). Treatise se često smatra kreativnom vježbom za manje ili veće skupine instrumentalista, no u objavljenim djelima 46/3/84/115 iz 2015. i Breakfast With Cardew iz 2021., Berger se samostalno hvata u koštac s jednim od najopsežnijih ikad stvorenih grafičkih notnih zapisa.
Samoostvarenje na kušnji
Treatise je nastao između 1963. i 1967., a objavljen je za Edition Peters 1967., no Cardew nije naveo nikakve smjernice o tome kako bi se djelo trebalo tumačiti ili izvoditi. Nisu dana ni objašnjenja ni značenja za 67 različitih simbola (geometrijskih i apstraktnih oblika) koje Cardew koristi tijekom neodređenog trajanja goleme partiture dugačke 193 stranice, od kojih većina nema nimalo veze s konvencionalnom notacijom. Treatise je apstraktni dijagram pojmova koji pomiču granice onoga što zaista znači kontrolirati zvuk, definirati vrijeme i prostor te dešifrirati simbole oko nas. Budući da skladba dopušta apsolutnu slobodu interpretacije, ne postoje ispravni ili pogrešni načini njezina izvođenja; potpuno je otvorena za različita čitanja. U ovom trenutnom izdanju, Berger se vraća osnovama i koristi svoj primarni instrument – set bubnjeva – u krajnje ogoljenom obliku: bez nadogradnje, bez dodatnih izvora zvuka, samo čisti udarci palicama, šuškanje metlica i potezi gudalom po površini instrumenta. Još jedna prekretnica na Bergerovu putovanju interpretiranja Cardewovih kompozicija.
László Juhász (kolovoz 2022.)