Organizirana po prvi puta u Hrvatskoj, ova ljetna škola svojevrsni je produžetak ljetnih tečajeva koje već četiri godine u Portugalu organizira Cultivamos Cultura uz gostovanja mnogih stručnjaka iz područja bio-arta. Program nudi teorijski i praktični dio – putem eksperimenata i vježbi te teoretiziranja i debatiranja, polaznici će ući iza kulisa stvaranja zapanjujućih interdisciplinarnih umjetničkih djela i prevođenja koncepata u radove. Aktivnosti se sastoje od predavanja i radionica u prirodnom okruženju uključujući i jednodnevne izlete brodom u svrhu provođenja istraživanja na različitim lokacijama.
Ljetna škola uronit će vas u svijet bioarta, rekao je bivši polaznik Cesar Sousa, koji se može promatrati iz nekoliko različitih perspektiva – različitih poput iskustava sudionika, govornika i voditelja. Vezano za umjetničko stvaralaštvo, Ljetna škola omogućuje istraživanje mnogih mogućnosti i formi vezanih za rad sa živim organizmima i organskih supstanci od eksperimentiranja s fungima, bakterijama, mušicama do mahovinom i plutom, postepeno objašnjavajući sve laboratorijske i uradi-sam tehnike. Dijalozi praćeni praktičnim vježbama otvaraju sljedeća pitanja: Koje je mjesto umjetnika u laboratoriju? Postoji li kodeks ponašanja? Može li umjetnik postaviti važno pitanje za znanost? Koji etički problemi nastaju prilikom rada sa živim organizmima? Pitanja se množe, a odgovori ovise o tome tko na njih odgovara – umjetnik, filozof, arhitekt, kustos, imunolog ili znanstvenik?
Predavanja i radionice održat će Marta de Menezes (http://martademenezes.com), portugalska umjetnica i direktorica Cultivamos Cultura kao i Kontejnerova dugogodišnja suradnica, Marie-Pier Boucher (PhD, Sveučilište Duke) i Nigel Helyer (http://www.sonicobjects.com/).
Tečaj će ostaviti prostora za neformalne aktivnosti, kulturni i društveni program.
Organizator: KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse (Zagreb, Hrvatska), Nera Miočić & Toni Mijač
Partner: Cultivamos Cultura (Sao Luis, Portugal, www.cultivamoscultura.org)
Nigel Helyer (AU)
Nige Helyer je kipar i sound umjetnik iz Sidneya koji je međunarodnu reputaciju stekao zvučnim instalacijama velikih dimenzija, skulpturama koje korespondiraju s okolišem i novomedijskim projektima. U svojim radovima bavi se aktivnim interdisciplinarnim povezivanjem kreativne prakse sa znanstvenim istraživanjima i razvojem. Helyerove aktivnosti uključuju: razvoj Virtual Audio Reality sustava u suradnji s Lake Technology (Sydney), te tekući istraživački projekt AudioNomad. Helyer je počasni član Architectural Acoustics pri University of Sidney, a nedavno je gostovao i kao profesor na Stanford University. Održava aktivne istraživačke veze sa SymbioticA laboratorijem pri University of Western Australia, te je doskora boravio i kao gostujući umjetnik na Institutu Paul Scherrer u Švicarskoj. Nigel Helyer je suosnivač i predstavnik organizacije SoundCulture; član Australia Council za 2002./3., dobitnik nagrade Helen Lempriere National Sculpture 2002., te kustos Sonic – Differences, odjela pri Biennial of Electronic Arts u Perthu 2004.
Marta de Menezes (PT)
Marta de Menezes jedna je od prvih umjetnica koja je u svoj rad inkorporirala biotehnologiju doprinijevši tako razvoju bio-arta. Pokazala je da se laboratorij za biološka istraživanja može koristiti kao umjetnički studio. Njezini brojni radovi uključuju materijale i znanja iz različitih disciplina (CRISPR/Cas9, magnetne rezonancije, strukturalne biologije, mikrobiologije i dr.). Radovi su joj predstavljani diljem svijeta na izložbama, konferencijama i u publikacijama. Portugalska umjetnica diplomirala je likovnu umjetnost na Sveučilištu u Lisabonu i povijest umjetnosti i vizualne kulture na Sveučilištu u Oxfordu, a trenutno je doktorandica Sveučilišta u Leidenu. Njezin je istraživački interes sjecište između umjetnosti i biologije te u svom laboratorijskom radu nastoji pokazati da se nove biološke tehnologije mogu koristiti kao novi umjetnički medij. Godine 1999. de Menezes je proizvela svoje prvo biološko umjetničko djelo (Nature?) modificiranjem uzoraka krila živih leptira. Od tada koristi različite biološke tehnike, uključujući funkcionalni MRI mozga za stvaranje portreta kojima se može vizualizirati um (Functional Portraits, 2002.); fluorescentne uzorke DNK za stvaranje mikro-skulptura u jezgrama ljudskih stanica (nucleArt, 2002.); skulpture izrađene od bjelančevina (Proteic Portrait, 2002.-2007.), DNK (Innercloud, 2003.; The Family, 2004.) ili koje uključuju žive neurone (Tree of Knowledge, 2005.) ili bakterije (Decon, 2007.). Radovi su joj predstavljeni na međunarodnim izložbama, u člancima i predavanjima. Trenutno je umjetnička ravnateljica Ectopije, eksperimentalnog umjetničkog laboratorija u Lisabonu, te voditeljica projekta Cultivamos Cultura na jugu Portugala.
martademenezes@gmail.com
martademenezes.com; cultivamoscultura.org