Čamac za spašavanje (Melville, St Jacque i Yona)Nigel Helyer (AU), Oron Catts (FI), Ionat Zurr (UK)

biološki laboratorij, 2005.

LifeBoat (Čamac za spašavanje, op.prev.) je potpuno funkcionalan biološki laboratorij i pogon za psihološko procesuiranje, smješten unutar čamca za spašavanje. Ovaj je projekt prvi put predstavljen u fjordu Oslo, a potom i na baltičkom brodu za kružna putovanja Opera tijekom manifestacije ISEA u kolovozu 2004.

LifeBoat je zamišljen kao autorefleksivna kritika koja potiče alternativno promišljanje političke kulture te kulture biologije. Dok funkcionira - bilo kao pozitivan i optimističan 'mehanizam opstanka', bilo kao razlomljeno ogledalo koje odražava suvremena kolonijalistička stremljenja - ovaj čamac sa sobom donosi prijetnju fizičke i duhovne kontaminacije koja je implicitna imperijalističkom srazu Cookova broda s južnim Pacifikom. U tom pogledu, LifeBoat možda i nije panaceja kakvom se na prvi pogled čini – već bi sasvim lako mogao predstavljati tek još jednu loše zamišljenu utopijsku shemu.

LifeBoat može se iščitavati kao simbolički pokušaj stvaranja antiautoritarne verzije 'mobilnih laboratorija' koji toliko užasavaju državnog tajnika SAD-a Collina Powella. Tijekom svog obraćanja UN-u 6. veljače (plagirano iz doktorata jednog američkog studenta), Powell navodi: "Od mnogobrojnih obavještajnih podataka kojima raspolažemo o iračkom biološkom oružju, ponajviše zabrinjava postojanje mobilnih proizvodnih pogona koji se koriste za izradu biološkog oružja."

Koju bi vrstu ideološke opasnosti predstavljao naš laboratorij? Premda vjerojatno i nije baš mig za početak kaznene vojne ekspedicije, laboratorij zasigurno donosi usmjerenu kritiku redukcijskih i unilateralističkih snaga koje neprestano kalkuliraju razaranjem masivnih razmjera, prijeteći kako političkoj, tako i biološkoj raznovrsnosti.

Pogledajmo istini u oči – čamci za spašavanje neophodni su samo kada stvarni brod tone!

Nigel Helyer (AU)

Nige Helyer je kipar i sound umjetnik iz Sidneya koji je međunarodnu reputaciju stekao zvučnim instalacijama velikih dimenzija, skulpturama koje korespondiraju s okolišem i novomedijskim projektima. U svojim radovima bavi se aktivnim interdisciplinarnim povezivanjem kreativne prakse sa znanstvenim istraživanjima i razvojem. Helyerove aktivnosti uključuju: razvoj Virtual Audio Reality sustava u suradnji s Lake Technology (Sydney), te tekući istraživački projekt AudioNomad. Helyer je počasni član Architectural Acoustics pri University of Sidney, a nedavno je gostovao i kao profesor na Stanford University. Održava aktivne istraživačke veze sa SymbioticA laboratorijem pri University of Western Australia, te je doskora boravio i kao gostujući umjetnik na Institutu Paul Scherrer u Švicarskoj. Nigel Helyer je suosnivač i predstavnik organizacije SoundCulture; član Australia Council za 2002./3., dobitnik nagrade Helen Lempriere National Sculpture 2002., te kustos Sonic – Differences, odjela pri Biennial of Electronic Arts u Perthu 2004.

Oron Catts (FI)

Oron Catts rođen je u Finskoj, a trenutno živi i radi u Zapadnoj Australiji. Kao umjetnik bavi se tkivnim inženjeringom. Suosnivač i umjetnički direktor SymbioticAe, Umjetničko-znanstvenog laboratorija pri Odsjeku za anatomiju i ljudsku biologiju, UWA. Osnivač projekta Tissue Culture & Art /TC&A (Tkivna kultura i umjetnost, op.prev.) 1996. Istraživač-stipendist u Laboratoriju za tkivni inženjering i izradu organa pri Medicinskoj školi na Harvardu (2000.-2001.). Završio produkt dizajn i specijalizirao buduću interakciju dizajna i biološki deriviranih tehnologija. Diplomirao s odličnim uspjehom i pohvalom. Magistrirao likovne umjetnosti.

Ionat Zurr (UK)

Ionat Zurr rođena je u Engleskoj, a trenutno živi i radi u Zapadnoj Australiji. Prakticira umjetnost na području ekperimentalne laboratorijske biologije. Gostujuća umjetnica /doktorski kandidat pri SymbioticAi. Suosnivač projekta TC&A. Stipendirani istraživač Laboratorija za inženjerstvo tkiva i izradu organa pri Medicinskoj školi na Harvardu (2000-2001.) Studirala povijest umjetnosti, fotografiju i medijske studije. Specijalizirala biološko i digitalno slikovlje, te video produkciju. Trenutno kao doktorski kandidat istražuje etičke i epistemološke implikacije umjetničkih praksi unutar eksperimentalne laboratorijske biologije.