Film

Studentski centar (Zagreb)

Roboti ne postoje, barem ne onakvi kakvima ih zamišljamo: inteligentni, iznimno sposobni, antropomorfni, na dodir posve ljudski, na interaktivnim silnicama zastrašujuće dominantni, ali bezopasni. Ili obrnuto: opasni, nepobjedivi, nadljudski kompetentni i nepokolebljivi. Time što ne postoje onakvi kakvima ih uglavnom zamišljamo, roboti su osuđeni na znanstvenofantastični žanr, žanr koji i bez robota s mukom nastoji postići da ga se ozbiljno shvati i prihvati. Roboti u filmovima su gotovo u pravilu tek roboti. Alat za zabavu, bila ona mehanički putena (Cherry 2000), zastrašujuće krvožedna (Terminator), komična (Marvin iz Vodiča kroz galaksiju za autostopere) ili kvazi-refleksivna (David, Teddy, ... tkomehaničkigod iz Umjetne inteligencije). S obzirom na to da živimo u doba globalnih spektakala, potreba za zabavom može samo biti sve veća, što pak znači da će broj filmski robota nedvojbeno rasti. Ono pak što smo od industrije zabave odavno naučili jest kako se recikliranjem postižu najbolji rezultati. Recikliranje, bilo neprikriveno, putem remakeova, odnosno snimanjem novih nastavaka istih razgaženih priča, ili prikriveno, prepakiranjem, ponaša se u sinapsama poput light napitaka u ustima – reklo bi se nekako flah. Ne bi li taj praznjikavi osjećaj došao što ranije s novim, budućim bespotrebnim filmskim robotskim eskapadama, sedmoumjetnički program ovogodišnjeg Device_arta koncipiran je dvojako. Na jednoj strani nektar, a na drugoj saharinska šećerlema vulgaris.

PAMETNO

  • Alien, Ridley Scott (1979)
  • Blade Runner, Ridley Scott (1982)
  • Forbidden Planet, Fred M. Wilcox (1956)
  • Ghost in the Shell, Mamoru Oshii (1995)
  • Metropolis, Fritz Lang (1927)
  • The Day The Earth Stood Still, Robert Wise (1951)
  • THX 1138, George Lucas (1971)

PAMETNA ZABAVA

  • A.I., Steven Spielberg (2001)
  • Futurama: Bender’s Big Score (2007)
  • I, Robot, Alex Proyas (2004)
  • Sleeper, Woody Allen (1973)
  • Star Wars Episode IV: A New Hope, George Lucas (1977)
  • Stepford Wives, Bryan Forbes (1975)
  • Terminator, James Cameron (1984)
  • The Wizard of Oz, Victor Fleming (1939)
  • WALL-E, Andrew Stanton (2008)
  • Westworld, Michael Crichton (1976)

ZABAVA

• Batteries Not Included, Matthew Robbins (1987)

• Bill & Ted’s Bogus Journey, Peter Hewitt (1991)

• Cherry 2000, Steve De Jarnatt (1987)

• D.A.R.Y.L., Simon Wincer (1985)

• Demon Seed, Donald Cammell (1977)

• Godzilla vs. Mechagodzilla, Takao Okawara (1993)

• Hardware, Richard Stanley (1990)

• Heartbeeps, Allan Arkush (1981)

• Huey, Luey and Duey − Silent Running, Douglas Trumbull (1971)

• Message from Space, Kinji Fukasaku (1978)

• Runaway, Michael Crichton (1984)

• Saturn 3, Stanley Donen (1980)

• Short Circuit, John Badham (1986)

Hrvoje Pukšec (HR)

Hrvoje Pukšec (Zagreb, 1976.) filmski je kritičar i novinar koji trenutno radi na Hrvatskoj televiziji kao novinar i voditelj filmske emisije Posebni dodaci. Tijekom godina objavljivao je tekstove i pisao/montirao priloge za Vijenac, Zarez, HRT, Film.hr, Filmski.net i čitav niz drugih tiskanih i elektroničnih medija. Bio je član FIPRESCI-jevog žirija u Motovunu i Cottbusu, te u žiriju kritike na domaćim festivalima 25 FPS te Dani hrvatskog filma. Posljednjih godina prije (uvijek!) zasluženog ljetovanja radi na Pulskom filmskom festivalu na poslovima odnosa s javnošću. Ponosni je batler mace Milice, višestruki gamerski recidivist i nikad istinski realizirano desno nogometno krilo.